3 dagen Singapore...warm maar geweldig.

28 februari 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

En toen vlogen we van Dubai naar Singapore. Dat tijdsverschil is toch weer even een punt, aangezien je in het vliegtuig niet genoeg slaapt en ze je dan ook nog 4 uur tijd "afnemen".

Bij aankomst op het vliegveld even zoeken naar het meest geschikte transportmiddel: een taxi of de metro. De metro lijkt een prima keuze, echter toen we daar eenmaal in zaten was de afstand van vliegveld naar hotel toch iets groter dan we gedacht hadden. De terugweg toch maar een taxi dan?

Als je dan eenmaal het metrostation uitstapt, komt je een walm van allerlei geuren en "mottige" lucht tegen. Het hotel waar we verblijven ligt in Chinatown, gelukkig niet al te ver van het metrostation af. Meteen kunnen we de cultuur van dit gedeelte van de stad zien en ook letterlijk en figuurlijk opsnuiven. We lopen het hotel binnen en het lijkt wel de Efteling. We besluiten om even onder de douche te stappen (niet overbodig na al dat gesjouw in die warmte) en toch even een dutje te doen, aangezien we allebei behoorlijk wat slaap te kort komen.

Dit doet ons goed en even later gaan we weer vol goede moed op stap. Maar wat is het hier warm en vooral vochtig, het lijkt wel of je de bloemenkas van Bouten binnenstapt als je buiten het hotel komt. Maar dat is dan ook te zien aan alle begroeiing in de stad. Waar ze in Dubai moeite moesten doen om alles te bewateren en de planten, gras en bloemen levend te houden wordt dit hier door de natuur geregeld. Daar komen we al snel zelf achter. De eerste aankopen die we hier doen zijn: paraplu's. Van het ene op het andere moment valt het water hier met bakken uit de lucht, maar enige tijd later is het ook weer droog. Met paraplu in de aanslag gaan we dus op weg.

We besluiten vandaag richting de Marina Bay te gaan, vandaag verplaatsen we ons te voet en komen van alles tegen: van hoge torens met beplanting (bomen en struiken) op de gebouwen en balkons tot oude gebouwen met ontelbaar veel airco's aan de achtergevels. Het is mooi om te zien hoe oud en nieuw hier bij elkaar staat. Al trekken de nieuwe gebouwen meer de aandacht, onder andere Marina Bay Sands Hotel waar drie torens gebouwd zijn met daarbovenop een boot. Hierachter bevind zich een prachtige tuin (die ons doet denken aan de Floriade).

We hebben lekker gegeten bij een restaurant aan de Singapore River. Waar het een komen en gaan was van mensen uit veel verschillende landen en culturen.

Bij terugkomst in het hotel nog even (toch iets langer dan gedacht) ons reisverhaal van Dubai bijwerken en toen gaan slapen. Ter info: ons hotel in Singapore leek bij binnenkomst op een kruising tussen een gevangenis en een bordeel, echter na wat info gelezen te hebben bleek dit een oud theater te zijn. Dus de aankleding leek toen toch wat logischer, neemt niet weg dat dit niet onze kleurkeuze zou zijn.

Een hele dag in Singapore, we kijken wel even hoe ver we komen en wat we gaan zien… Dat is het motto van de dag, te beginnen bij Sentosa Island. Dit is een klein eiland net onder Singapore wat (in het begin) voornamelijk commercieel lijkt te zien. Het is verbonden met een loopbrug met land door een monorail, stoeltjesliften en een monorail. Wij kiezen ervoor om te gaan lopen via de brug. In het eerste deel van het eiland is er een pretpark met de naam “Universal studio’s”, een zee aquarium en tal van winkeltjes. We lopen over dit “park” en besluiten richting het strand te gaan van het eiland. Hier aangekomen waren er prachtige stranden, waar je zelfs cocosnoten uit de bomen kon vangen. We genieten hier van het uitzicht en eten lekker iets bij een strandtentje, dit is het echte vakantiegevoel ( en we zijn pas net op weg…).

Na een tijdje lopen we terug richting de loopbrug om naar het vaste land te gaan. Onderweg worden we verrast door een 15-tal pauwen, deze schijnen hier dus in de vrije natuur te leven. Er zijn mannetjes, vrouwtjes maar een heel aantal jongen te spotten. Daarbij nog dat één van de mannetjes een vrouwtje probeert “in te palmen” door zijn prachtige verentooi op te zetten, een prachtig gezicht tussen al het groen hier!

Oh ja, de weg terug naar de brug verliep niet geheel soepeltjes, tot tweemaal stonden we op de middenberm van de grote openbare weg omdat het voetpad gewoon stopte. Niemand die je gek aankijkt, maar achteraf gezien waren wij ook wel de enige mensen die zich hier te voet verplaatsten. Maar uiteindelijk  kwam ook dit weer op z’n pootjes terecht en kwamen we weer aan bij het metrostation.

Vanuit dit station gingen we naar Little India, we hadden van diverse mensen gehoord dat dit zeker de moeite waard was om te bezoeken. De stad is verdeeld in kleine gedeeltes waar de diverse culturen hun winkels, markten en huizen hebben. De kleurenpracht op de indiase markt was erg mooi.

Later op de middag bedenken we via welke weg we teruggaan, met de metro naar Arab street of toch nog maar een “stukje” lopen naar de wereldberoemde Orchard Road en van daaruit terug naar het hotel in Chinatown te gaan. We kiezen voor de laatste optie en bezoeken Orchard Road, de winkelstraat met de meest luxe winkels en hippe bars. We lopen door de straat waar het een drukte van jewelste is. Aan het einde van de straat gaan we toch maar even lekker op een terrasje zitten om iets te drinken en iets kleins te eten. Moe van al het gewandel van de dag, bekijken we alle mensen die voorbij komen lopen (ook hier zie je ze in alle soorten, maten en vooral veel verschillende culturen). Aan de overkant  van de straat zit een informatiepunt waar we nog even binnenlopen om te kijken wat we morgen nog kunnen gaan doen, aangezien we vandaag al de meeste punten van ons lijstje gestreept hebben.

Een hele aardige dame vraagt ons of ze ons kan helpen en ze vraagt ons wat we al allemaal gezien hebben.  Als we vertellen dat we op Sentosa zijn geweest, vertelt ze ons doodleuk dat het vervoer op het eiland zelf (dus de monorail en de busjes) er gratis zijn. Dat is heel handig om te weten als je benen en voeten toch behoorlijk vermoeid zijn en de tracker je laat zien dat we met al die kleine stukjes toch echt wel zo’n 15 km gelopen hebben. Maar dat mag de pret niet drukken, want al met al hebben we toch echt wel weer veel gezien. Zij laat ons zien dat we het bezoekje aan Arab street nog kunnen doen, naar de botanische tuinen kunnen gaan of dat er in het zuiden nog een wandeling door één van de bossen van Singapore kunnen doen. Dit middels en super digitaal informatiesysteem met veel foto’s en informatie. Dat laatste spreekt ons het meeste aan en ze legt ons tot in detail uit hoe we daar moeten komen. Moe maar voldaan gaan we terug naar ons hotel in Chinatown.

Het plan is om niet te laat op te staan en op tijd aan de wandeling te beginnen, zeker omdat we later op de dag weer verder vliegen richting Sydney (waar we 12 uur verblijven) om vervolgens door te reizen naar Nieuw Zeeland. Uiteindelijk komen we er wel. Dat plan is niet helemaal gelukt, we zijn iets te laat opgestaan maar de wandeling van ongeveer 2,5 uur hebben we toch gemaakt. Door de bossen of noem je het oerwoud waren er in het eerste gedeelte van de wandeling loopbruggen gemaakt, in de toppen van de bomen. Schitterend om te zien hoe ineens de drukte van de stad overloopt in het oerwoud met alle pracht en kleuren die daarbij horen. Vanuit de toppen van de bomen loop je vervolgens via een houten “Waves”brug, naar een ander gedeelte van het oerwoud en kunnen we genieten van een geweldig uitzicht over de bomen waardoor tussendoor soms een stukje stad te zien is. In dit oerwoud leven ook apen in het wild, met een beetje geluk zou je ze tegen kunnen komen. Dat geluk hadden wij helaas niet, maar het was zeker meer dan de moeite waard om de wandeling te maken! Nu merkte je wel weer hoe ontzettend warm, vochtig en benauwd het klimaat hier is. We zijn er ook achter gekomen waarom de meeste mensen hier niet zo mooi rood verkleurd zijn als wij na 2 dagen: ze blijven binnen en verplaatsen zich alleen per auto of per metro.

Als we terugkomen bij het hotel gaan we voor de deur, het hotel is gelegen aan de food street van Chinatown, nog even iets drinken en wat eten. Het is dan inmiddels alweer tijd om met al onze spullen te vertrekken naar het vliegveld om naar Sydney te vliegen.

We vonden Singapore een prachtige mooie stad, die absoluut niet te vergelijken is met Dubai. We zijn dus blij dat we beide steden hebben kunnen bezichtigen en vinden het ook zeker een aanrader om hier een paar dagen door te brengen wanneer je hier “in de buurt” bent. Geweldig!

1. Pap en mam:
    28 februari 2016
    Wat een spannende verhalen. Toch verborgen talenten in de familie. Ga zo door en denk eens over bundeling van alle verhalen in een boek. Geniet van een maand Nieuw Zeeland. Wij genieten op deze manier van hieruit mee!