Citytrip Sydney

4 april 2016 - Sydney, Australië

3-4-2016

En toen waren we nog een paar dagen in Sydney, waar zouden we gaan beginnen? In het informatieboekje dat we hadden meegenomen op het vliegveld stonden 3 wandelroutes om verschillende delen van de stad te bekijken. We dachten vandaag maar alvast aan de eerste te beginnen en dan wel verder te zien. We begonnen in Hyde Park, waarvan we een deel al hadden gezien tijdens de tussenstop op de heenweg. Een aantal herkenbare punten kwamen we tegen, maar ook veel dingen die we toen nog niet hadden kunnen bekijken. We bekeken ook de Sydney Tower Eye even wat beter, maar besloten toch niet naar boven te gaan, omdat we nog genoeg andere dingen te zien hadden. We liepen langs veel oude gebouwen met een uitgebreide geschiedenis (beschreven op de borden erbij), maar ook veel splinternieuwe en moderne gebouwen. Vaak was er een mooie combinatie gemaakt van beide, wat we in eerdere steden nog niet zo tof gezien hadden.

We kwamen terecht in Darling Harbour waar ook veel nieuwbouw te zien was. We wandelden er wat rond en bekeken het vele water wat in deze stad te vinden was. Hier was ook een informatiecentrum te vinden, waar we een folder vonden over “the Rocks Market”, waar iedere zaterdag en zondag een markt was. Roel voelde de bui al hangen en gaf er toch maar aan toe om hier nog even een blik te gaan werpen. We hadden inmiddels deze vakantie nog niet veel markten gezien, wat aldus Roel toch echt niet erg was. We besloten met de trein/metro te gaan, omdat het toch nog wel een stukje lopen was en de markt tot het einde van de middag geopend was.

Aangekomen bleek het toch een andere markt dan we meestal tegenkwamen. Dit was vooral een kunstmarkt met veel sieraden en andere kunst. Dit viel voor Lindy dus zeker in de smaak, maar ook Roel was aangenaam verrast dat het niet de standaard groente- en fruitkramen markt was. Daarnaast was het een erg mooi deel van de stad, waar veel oude gebouwen goed bewaard zijn gebleven of netjes gerenoveerd zijn. Wat vooral opviel was dat er hier wel nagedacht is over het feit dat reclameborden ook subtiel kunnen zijn, i.p.v. dat het groot en schreeuwerig moet zijn. Toch geen spijt van dus dat we hier naartoe zijn gegaan.

We kwamen toen ook meteen in Circular Quay terecht, de haven van Sydney waar veel rondvaartboten vertrokken, maar ook een ontzettend groot cruise schip vond hier een plaatsje. Deze haven wilden we eigenlijk pas morgen gaan bezoeken, echter toen we hier toch waren zijn we maar even op ontdekking uitgegaan hoe het zou gaan met het transport via deze boten. Ook het Opera House werd kort bezichtigd, maar aangezien het donker was werd dit voor morgen ook nog op de planning gezet.

4-4-2016

Vandaag stond een tocht met de boot (onderdeel van het openbaar vervoer) op de planning. Waarnaar toe het nu precies zou moeten zijn, daar waren we nog niet precies over uit. Aangezien het weer even tegenzat, bezochten we eerst het Art Museum om even te schuilen voor de regen. Hier was een vrijwilliger die een gesprekje met ons aanknoopte om te vragen waar we vandaan kwamen en hoe we hier terecht waren gekomen. Om toen ook maar even van zijn kennis gebruik te maken, vroegen we hem waar we beste met de boot naar toe konden gaan. Zijn advies: Cockatoo Island en Manly. Twee verschillende richtingen vanuit Circular Quay en 2 totaal verschillende plekken in Sydney.

Echter voordat we naar deze plekken op zoek gingen zijn we eerst het wereldberoemde Opera House met een bezoekje gaan vereren. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit enorme gebouw er op foto’s, TV en ver ver af beter uitziet dan van dichtbij. De toegang kost een behoorlijke som dus draaiden we ons na een rondje om de opera maar gauw weer om. (heej… dat rijmt) Het is natuurlijk indrukwekkend hoe het gemaakt is en hoe groot  het is, het “witte” uiterlijk bestaat in werkelijkheid uit duizende kleine witte tegeltjes met vuile  en veelal gescheurde voegen met hier en daar wat mos. Maar toch,…. Als je in Sydney bent is dit een absolute must-do.

Na dit bezoekje aan het Opera House besloten we het advies van de meneer in het museum op te volgen en gingen eerst naar Cockatoo Island, een eiland dat vroeger een scheepswerf was. Tijdens de 2e wereldoorlog werd het voor het laatst gebruikt als gevangenis en uitzichtspunt voor de soldaten. Ook deed het toen nog dienst als werf voor oorlogsschepen.  Een vreemde gewaarwording zo midden in de stad, maar toch een beetje afgezonderd van de  rest. De oude gebouwen waren goed bewaard gebleven en hierin was nu ook een tentoonstelling te zien, die op meerdere plaatsen in de stad te vinden was: de 20th Biennale of Sydney. Naast het bezichtigen van de meest grote en extreme kunstwerken maakten we hier ook voor het eerst kennis met virtual-reality brillen. Heel vreemd om onder het lopen iets heel anders te zien dan dat je verwacht.

Doordat veel kunstenaars zich hadden laten inspireren door deze plek hing er af en toe een vreemd sfeertje in de verlaten, vervallen gebouwen. Niet alleen beeldende kunstenaars waren acitef geweest. Ook waren en kunstwerken uitsluitend bestaande uit geluid. Met wat uitleg erbij begreep je hun gedachtegangen heel aardig.

Na het bezoek aan dit aparte maar erg toffe deeltje van de stad hebben we de boot weer terug gepakt naar het centrum om niet veel later een andere bootlijn naar Manly te nemen. Dit is een stukje noordelijker gelegen. We hadden inmiddels de maximale investering van 15 dollar die je per dag kunt doen aan openbaar vervoer al berijkt dus de rest van de dag konden we zo veel met metro, bus en ferry reizen als we wilden. Prima geregeld. Een paar cent duurden dan in Dubai en Singapore, maar nog altijd een schijntje van de tarieven in ons land.

Na een half uur varen stonden we in stadsdeel Manly en hebben we hier even wat rondgelopen en wat inkopen gedaan voor de terugvlucht. Heel vreemd om opeens op een geweldig zandstrand te staan zo midden in zo’n enorme wereldstad. Ook viel het op dat veel mensen hier echt op geweldige plaatsen aan het water wonen. Zo rustig, op zo’n korte astand tot de hektiek van een metropool. Super.

Tijden de retourvaart naar het stadscentrum was het al erg donker en hadden we een fantastisch uitzicht op de skyline van Sydney. Na het aanmeren hebben we uit pure armoed maar een restaurantje opgezocht waar de beefburger en fish&ships weer prima smaakten.

1. Valéry:
    5 april 2016
    Klinkt ook heel goed, Sydney! Geniet er nog van! Liefs oet Mestreech
  2. Pap en mam:
    5 april 2016
    Wat hebben we genoten van jullie reisverhalen. Met behulp van jullie vliegschema en de kaart van Nieuw Zeeland ( op de deur geplakt ) hebben we de hele reis kunnen volgen.
    Ook regelmatig een telefoontje was erg leuk. Jullie hebben een reis gemaakt om nooit te vergeten. We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen en foto's.
    Een goede terugreis en tot woensdag 20.00 uur op Schiphol.

Pap en mam.