De eerste tussenstop in Dubai.

23 februari 2016 - Singapore, Singapore

20-2-2016 t/m 23-2-2016

Na een iets te laat vertrokken, maar zeer prettige vlucht vanuit Amsterdam kwamen we rond 7.45 in de Dubai aan. Als we op tv naar “Ultimate Airport Dubai” kijken is het al indrukwekkend. Om zelf in deze immense terminal te staan en te zien hoe veel vliegbewegingen hier zijn is echt niet normaal. Dat men hier zo’n 1000 vluchten per dag wegwerkt klopt wel. Een kort rekensommetje op het terras, alle voorbij vliegende toestellen tellende zou hier elke 86 seconden een vlieger moeten opstijgen. Dit lijkt heel aardig te kloppen.

Na de paspoortcontrole waarbij we als Nederlanders gebruik konden maken van de “fast-gates” (zo snel gaat dit niet als je ziet dat er 3 trage “Sheiks” achter een loketje zitten) hebben we snel onze bagage van één van de talloze banden gehaald.

Na een beetje rondkijken en een eerste geldwissel waren we tot de ontdekking gekomen dat we toch maar niet gingen kiezen voor de oorspronkelijk voorgenomen taxi-rit naar ons hotel. Een behulpzame politieman legde ons uit dat we toch echt beter per metro op pad konden gaan. Zo gezegd zo gedaan. Met een NOL-kaart (waarmee je  voor een redelijk bedrag de hele dag mocht reizen) op zak vonden we onze weg door het perfect geregelde metro-vervoer van Dubai. Binnen een half uurtje stonden we al aan de balie van ons eerste hotel. Iemand die je zonder voorkennis in de hotellobby los zou laten zou direct vragen waar de kroepoek stond en of er sambal bij de chinees moest. Echter,…voor 2 nachtjes overnachten in Dubai was dit een ideale lokatie. Slechts enkele metro- haltes van het vliegveld vandaan en binnen 5 minuutjes lopen vanaf het station. De mooie Dubai Creek op loopafstand alsmede het “oude” Dubai. In dit stadsdeel worden nog hele straathoeken volgezet met allerlei dozen met spullen. Van armbandejes tot kruiden en van koelkasten tot knuffels. Geweldig dat dit hier nog kan. In ons eigen Nederland had je een flinke bekeuring te pakken wegens het volzetten van de openbare stoep/weg of was de helft van de goederen al weggeroofd. Wat dat betreft is het ons allebei opgevallen hoe netjes en beleefd de bevolking hier is.

Een schril contrast met het oude deel heeft deze stad ook een nieuw gedeelte waar geld geen enkele rol lijkt te spelen. Geweldige wolkenkrabbers en waar nog niets gebouwd is,…. Is men iets aan het bouwen. Ongelofelijk hoeveel hier uit grond gestampt wordt.

We zijn in heel wat steden geweest maar een dergelijke bouwput hebben we nog nooit gezien. Ons doel in  het nieuwe deel was met name de Burj Khalifa te bezichtigen, die met z’n 829 meter nog steeds de ranglijst van de ’s werelds hoogste gebouwen aanvoert. Om bij dit stukje vakwerk te komen moesten we echter eerst door de Dubai Mall. Voor winkelverslaafden is dit pure extase, zo’n 1200 (!) winkels in één winkelcentrum. Ook was er nog wat plaats over voor een immens aquarium, een ijsbaan en een eettentje of 40. Niet normaal wat hier allemaal te koop is. Bij veel winkels zal het voor de gewone sterveling ook ophouden bij kijken-kijken-niet kopen.

Net vóór 14.00 uur (wetende dat we kaartjes gereserveerd hadden voor 14.00 uur vertrek naar boven) hadden we dan toch onderin the Mall de ingang van de Burj Khalifa gevonden. Het duurde daarna niet lang of de lift bracht ons in een minuutje tijd naar de 124ste verdieping die zich op zo’n 452 meter hoogte bevindt. Het uitzicht vanaf deze hoogte is werkelijk fantastisch. Je kunt goed zien waar precies in de stad de enorme hoogbouw geplaatst wordt. Wat ook direct opvalt is het hoe groen Dubai eigenlijk is. Overal zie je perkjes, bomen en grasveldjes welke heel goed worden bijgehouden. Het zal een aardige cent kosten om deze stad zo kunstmatig “groen” te houden.

Na nog een heel stuk gewandeld te hebben en wat bootjes met daarop vooral mannen en witte gewaden aanschouwd te hebben besloten we zelf eens te gaan vragen wat een tochtje met de watertaxi ons zou kosten. Voor 120 Dinar (zo’n 80 Euro) konden we een uur plaatsnemen op een bootje en zouden we alle leuke plekjes van The Creek te zien krijgen. Dit voorstel vonden we nogal aan de royale kant en dus zijn we, zuinige Hollanders als we zijn, maar gegaan voor de oversteek naar de andere kant van de Creek. Een stukje stroomafwaards. Voor omgerekend 25 cent waren we aan de overkant. Een gesprek tussen Lindy en een “kapitein” leerde ons dat het veelal mensen uit Bangladesh zijn die de mensen hier “veilig” overzetten. Om niet te zeer op te vallen tussen alle gewaden zijn we nog even naar een winkel geweest waar men traditionele “kassuifels” verkochten. Na wat  passen en onderhandelen is Reuver (in ieder geval met de ‘vastelaovend’) nu weer een Sheik rijker.

Ook de wereldberoemde  Palmen van Dubai konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Met een verse NOL-Card op zak hebben we de dag waarop we naar Singapore zijn vetrokken nog een bezoek gebracht aan één van de vele stranden van Dubai en The Dubai Palm. Wanneer je hier met de mono-rail overheen rijdt wordt pas echt duidelijk hoe entzettend groot de verschillen tussen arm en rijk zijn. Honderden bouwvakkers die in de hitte staal staan te vlechten terwijl anderen in hun Lamborgini, Ferrari of noem maar op langs een van de stranden rijden.

Wat ons ontzettend opviel na 3 dagen Dubai is hoe schoon deze stad is. Nergens vindt je rommel, papiertjes, blikjes, kauwgom of wat dan ook op straat. Wanneer er iemand is knoeit wordt dit direct door de veroorzaker opgeveegd met een van de vele moppen die elke 200 meter  tegen de gevels aan staan. Daar kan Nederland nog iets van leren.

Een ander opvallend punt is de bevolking. Deze is zeer behulpzaam en gastvrij. En rustig…. Deze stad straalt naar onze mening rust uit. Niemand is overhaast of gejaagd. Dit zal voor een deel door het klimaat komen, maar het zit ook echt in de bevolking van deze mooie stad.

We zijn blij dat we deze stop-over in onze reis hebben opgenomen en kunnen iedereen die hier een keer stopt met het vliegtuig aanraden ook de stad met een bezoek te vereren.

Dit was onze korte tussenstop in de Verenigde Arabische Emiraten, Dubai.

Onze volgende ervaringen in Singapore zullen we binnen enkele dagen met jullie delen.

1. Pap en mam:
    24 februari 2016
    Wat een leuk verhaal, niet gedacht dat jij zo'n schrijverstalent had.
    Volgens mij hadden we toch mee moeten gaan om de koffers te dragen.
    Erg leuk om van hieruit te volgen wat jullie doen en beleven.
    Geniet maar lekker verder.
  2. Bart:
    25 februari 2016
    Jowwwww....da's nog eens een verhaal! Super gaaf
    Heel veel plezier Roel en Lindy, geniet ervan